Біблія по-дитячому. Що таке біблія? Як для дитини донести важливість біблії і її вивчення (1.1)
Отже, друзі і колеги, розпочинаємо публікацію матеріалів з серії “Біблія по-дитячому”. Ви можете застосувати ці розробки для занять з власними дітьми, з дітьми та їхніми друзями, з групою знайомих вам дітей. А якщо ви вчитель або викладач і зі своїми учнями. А також оновити свої власні біблійні пізнання. Кажуть: те, що ти можеш пояснити дітям, та так, щоб вони тебе зрозуміли – це і є твої справжні знання.
Біблія – це самий великий Підручник для всіх часів і народів. І про важливість цього Підручника говорити не доводиться. Тільки треба навчитися з ним працювати адекватно для розуміння дітей. Тому для зручності будемо називати ці заняття уроками.
У р о к № 1.1
ЩО ТАКЕ БІБЛІЯ?
Мета: Познайомити дітей чи учнів з Біблією як Божим Словом і її духовним світом. Створити у дітей уявлення про унікальність Біблії і важливість її вивчення з допомогою трьох основних модальностей сприйняття візуальної, аудіальної, тактильної. Ввести в якості системоутворюючого поняття Бог і дати уявлення про Його троїстості. Використовуючи прийом персоніфікації, ввести опорну духовно-моральну антитезу: Бог – любов, добро, всемогутність; диявол – ненависть, зло, противник Бога.
Обладнання: дошка, крейда, Біблія, цукерки (нагороди) для «Поля чудес».
План:
1. Ігрове знайомство.
2. Важливість Біблії. Експеримент «Ваги». Біблія – Слово Боже.
3. Хто такий Бог? Гра «Поле чудес». Бог – це «ТВОРЕЦЬ», «РЯТІВНИК», «ЛЮБОВ». Бог-Трійця.
4. Диявол – противник Бога.
5. Гра «Яка Біблія?».
Опис заняття:
Здрастуйте, хлопці!
Якщо вчитель перший раз зустрічається з учнями або дітьми, то для встановлення емоційного контакту і позитивної установки на навчання, урок доцільно почати з ігрового знайомства. Наприклад, запропонувати дітям порахувати, скільки букв знаходиться в їх іменах, і потім діти, встаючи, називають себе, починаючи з самих коротких імен і до самих довгих (У кого ім’я складається з трьох букв?.. чотирьох?..) Інший варіант: називаючи букви алфавіту, попросити дітей встати і назвати своє ім’я, якщо воно починається з названої букви.)
А тепер, хлопці, після того як ми познайомилися, настав час дізнатися те, про що ми з вами будемо говорити під час наших зустрічей. (Вчитель бере в руки Біблію.) Хто з вас знає, яку книгу я тримаю в руках?.. Правильно, це – Біблія. Починаючи з сьогоднішньої зустрічі, ми з вами почнемо її вивчати, але спочатку я хочу вас запитати: чи знаєте ви, що це дуже дивна книга?.. Ну ось, наприклад, ви хочете прямо зараз побачити диво? Хочете?.. Тоді уявіть, що я – це не я, а величезні ваги. (Учитель розставляє руки подібно чашок вагів). Уявіть, що одночасно на одну чашку ваг опускається Біблія, а на іншу – всі інші книги, які ви знаєте – ціла гора напевно вийде. (Біблія кладе на одну на одну чашечку».) Ось, дивіться, опускаються одночасно. Що відбувається? (Вчитель показує, що «чашечка ваг» з Біблією опустилася вниз.) Так що ж сталося? (Діти говорять про те, що Біблія переважила.) Диво?.. Як таке могло статися? Ви напевно здогадалися, що це сталося не з-за ваги – інші книги всі разом важче Біблії – це сталося за важливістю. Тобто те, про що говориться в Біблії, так важливо, що іноді може переважити все те, про що йдеться в інших книгах.
Ось бачите, діти, яка це дивна і важлива книжка? А хто з вас знає, про що або про кого в ній розповідається? (Діти, як правило, наводять різні відповіді, серед яких є і те, що Біблія – це книга про Бога.)
Все що ви говорили – це правильно. Біблія розповідає про багато що, але найголовніше з того, про що ви сказали: Біблія – це книга про Бога. А ще точніше, це книга, яка містить слова самого Бога, і тому Біблію називають Словом Божим.
Тоді нам потрібно з’ясувати, хто ж такий Бог? Як ви думаєте? (Знову вислуховуються відповіді, і вчитель підтверджує, що можна і так сказати. Типові відповіді: Творець світу, Чарівник, Святий, Той, Який на небесах, Самий добрий, Самий сильний і т. д.)
Все, що ви сказали правильно, але в Біблії є три головних слова, які допоможуть нам зрозуміти, хто такий Бог. Ці слова найчастіше зустрічаються на сторінках Біблії, коли в ній йдеться про Бога. А допоможе нам розгадати ці слова ваша улюблена гра. (Пауза. Діти заінтриговані.) Поле чудес!..
(Вчитель записує на дошці і креслить комірки з поки ще пустими клітинками. Щоб не втрачати час, це можна зробити заздалегідь.)
Схема гри “Поле чудес”
Гру доцільно провести з усіма дітьми, коли діти по черзі без нарахування будь-яких окулярів називають букви, поки на дошці не заповняться всі три слова. Якщо учень відгадує букву, то у нього є право назвати ще одну. Причому букви відкриваються в усіх трьох словах одночасно. Якщо якась дитина вгадав поспіль три літери, (це стосується і всіх наступних ігор) можна запропонувати йому «дві коробочки». Просто затиснути в одному з кулаков цукерку і запропонувати вгадати, у якому вона знаходиться. Переможця, того, хто назвав останню букву або вгадав слово цілком, бажано нагородити. В результат гри на дошці з’являється напис: «Бог – це Творець, Спаситель, Любов».)
Отже, хлопці, ось вони три головних слова, які говорять нам про те, хто такий Бог. Давайте розберемося, чому. Як ви думаєте, чому в Біблії говориться про те, що Бог – це Творець?.. (Думки дітей.) Правильно. В Біблії сказано, що Бог створив весь цей навколишній світ, всю нашу планету і створив на ній людини. І вже на наступному уроці ми будемо докладно говорити про це.
А як ви думаєте, чому Біблія ще називає Бога Спасителем? (Теж вислуховуються думки дітей. Тут частіше виникають труднощі. Але, як правило, хтось із дітей згадує про те, що Бог піклується про людей.) Правильно хлопці. Бог просто створив цей світ і людей у ньому, Він ще й рятує людей від усього недоброго, що з ними в житті може трапитися. А трохи пізніше ми дізнаємося, що Він навіть вирішив одного разу стати Людиною, щоб врятувати всіх людей від грозить їм погибелі, і в цьому його Різдві ми знаємо Його як Спасителя світу Ісуса Христа.
А хто спробує пояснити, чому Бог – це ще й любов? Це як би Його головна якість, властивість, те, що в Ньому є і чим Він має. (Думки дітей.) Так, хлопці. Любов – тому, що Бог дуже любить створений ним світ і особливо людей, і Біблія говорить про дуже багатьох проявах Божої любові. Можна навіть сказати, що сама Біблія з’явилася з-за любові Бога до людей. Бог так любить людей, що дав їм цю Книгу, Своє Слово, щоб ми могли дізнатися про Нього, про Його любов і навчитися, як треба правильно жити на Землі і правильно себе вести.
І не випадково ми говорили про трьох головних словах, пов’язаних з Богом.
Ви, може бути, вже чули такий вислів як Бог-Трійця, коли єдиний Бог проявляє себе як Бог-Отець, і тоді Його дійсно часто називають Творцем (показується на дошці), як Бог-Син, і тоді його називають Спасителем Ісусом Христом, і як Бог-Дух Святий, і тоді головним проявом цього Духа Божого на землі дійсно є любов.
Бачите, як багато ми дізналися про Бога з Біблії.
Знаєте, як у добрих казках є позитивні персонажі – Іван-Царевич, Василина-Прекрасна, Папа Карло.. А є.. Назвіть мені нехороших казкових персонажів. (Діти називають Бабу Ягу, Карабаса Барабаса, Бармалея і т. д.) А чому вони погані?.. (Діти кажуть.) Правильно, тому що роблять самі погане і крім цього змушують або вчать і інших робити зло.
Ось, хлопці, ви знаєте, і Біблія нам говорить про те, що на землі є той, хто дуже не любить Бога, ненавидить все добре, про що говориться в Біблії, і вчить людей усього поганого. Як ви думаєте, хто це?.. (Діти, як правило, називають: чорт, диявол, сатана.)
А хто це такий, скажіть мені. (Діти висловлюють свої думки.) Так, хлопці, якщо Бог – це любов, це саме добро, то диявол – це ненависть, це саме зло. Він робить сам і вчить людей здійснювати самі нехороші вчинки: вбивати, красти, битися, лаятися, обзивати один одного. Але, диявол, хлопці, не відразу став дияволом. Біблія розповідає, що колись він був одним з найбільш близьких до Бога Янголів. Ангели – це такі розумні, але невидимі нам істоти. Так от, диявол і був таким Ангелом. Але одного разу він сказав собі: «Не хочу більше служити Богу, підкорятися Йому. Я сам буду богом». Він підняв повстання проти Бога, і за це Бог скинув його з неба на землю, і тепер він намагається всіляко нашкодити Богу. І навіть сама його назва «диявол» або «сатана» означає «противник». Чий супротивник?.. Так, противник Бога. Але ми знаємо, як з ним можна боротися. Чого диявол боїться?.. Правильно, Біблії. Він страшенно не любить, коли люди читають Біблію і намагаються жити так, як вчить Бог.
Хочете побачити ще одне чудо, пов’язане з Біблією? Ми почали урок з дива, давайте і закінчимо теж дивом. І на цей раз нічого не потрібно буде подавати, все буде по-справжньому. Зараз ви всі станете, а я пройду по класу і пронесу Біблію, а кожен з вас покладе на неї долоню. Ви мені скажете, що відчуєте. Яка Біблія: тепла, прохолодна, холодна, може, навіть гаряча для кого-то? (Вчитель, не кваплячись, підходить до кожної дитини, пропонує покласти долоню і запитує про відчуття. І дійсно, Біблія завжди виявляється для різних хлопців «різного».)
Ну що ж, хлопці, це просто чудово. Тепер ви знаєте, яка важлива і дивовижна книга Біблія, як багато в ній Божої любові, і як її ненавидять злі сили. А на наступному уроці ми з вами відкриємо першу сторінку Біблії і дізнаємося, про що вона розповідає.
Що, хтось уже знає?.. Але нехай це буде маленьким домашнім завданням – дізнатися про що розповідає сама перша сторінка Біблії. А наступного разу, коли ми зустрінемося з вами, ми про це і поговоримо. До побачення!
Короткий зміст:
Ігрове знайомство: «найкоротший (довге) ім’я», «Алфавіт-ім’я».
Важливість Біблії. «Чудо» – «ваги». Про що розповідає Біблія? Біблія – Слово Боже. Хто такий Бог? «Поле чудес». Бог – це «Творець», «Рятівник», «Любов». Чому це так. Біблія – свідчення Божої любові. Поняття про Бога-Трійцю.
Той, хто не любить Біблію. Паралель з казками. Хто такий диявол? Хто такі Ангели? Падіння диявола. Він – противник Бога.
Гра «Яка Біблія?»
Домашнє завдання: «Про що розповідає перша сторінка Біблії?»
(продовження слідує. )